4.11.09

Audiatur 09: Dagbog 2


(Til de uindviede vil jeg lige sige at Audiatur er en poesifestival>> som finder sted i Bergen hvert andet år. I år er tredje gang. Festivalen indledes med en lukket seminar for de deltagende digtere, arrangørerne og nogle få andre i Ullensvang ved Hardangerfjorden ca. 4 timer fra Bergen. Jeg er med i Audiaturs boghandels>> redaktion og er derfor så heldig at kunne være med til begge dele)

Fra min lilla notesbog:

¤ Sidder i flyet til Bergen ved siden af Rasmus. Har propper i ørene. Klokken er lidt over 15. Hader at lette. Har købt Murakamis What I talk about when I talk about running inden jeg tog ud til Kastrup for et par timer siden. Har læst en lille håndfuld sider. Troede lige jeg havde glemt mit kamera, men det havde jeg heldigvis ikke. Pascal, som bl.a. laver bøger for OEI, er også med flyet. Hilste på ham ved gaten. Mine hænder er holdt op med at svede. Nu vil jeg se lidt på skyerne.

¤ 16.15: Drak en kaffe i Bergens lufthavn. Låget var lidt for stort til papkruset. De var søde at advare mig. Jeg spildte alligevel. Susanne Christensen>> havde lavet et fint Audiatur-skilt. Vi sidder en større flok i en bus lidt spredt lige nu. Myldretidstrafik. Senere er der "præsentationsrunde" - det gruer jeg mig altid for. Åh jeg er forbandet over ikke at have noget telefonsignal. Jeg har da tilmeldt mig udlandstelefoni.

¤ Aftensol på fjeldene. Wow, Rasmus stener. Trafikken er langsom.

¤ 19.25: Vejen snor sig. Jeg er lidt køresyg. Der er stille i bussen. Har læst 85 sider i bogen. Tænker på folk der bor langs Norges kyst. Et væld af minder. Jeg var lige ved at købe en stor flaske mørk rom i Kastrup, men besluttede mig i stedet for at blive ved med at lade helt være med at drikke, det passer mig bedst. Tænk at man må køre 60 på den her vej.

¤ 19.35: Jeg forestiller mig fantastiske udsigter, men alt er gemt i mørke. Om lidt krydser vi Hardangerfjorden på en lille færge. Halvdelen af bussens passagerer er trådt ud for at ryge.

¤ 19.55: Bjergene er mørkere end mørke, siger Rasmus. Det er rigtigt nok.

¤ 23.00: Nu taler Tomas Espedal om Bergen poesifestival, som lagde grunden for Audiatur. "We come here to Hardanger just to step out the car and cry," siger han om nordmændene. "The best thing to do is to come here when there is no poetry festival and do walks."

¤ 23.20: Festivalarrangør Martin Sørhaug fortæller, at de dette år har inviteret 9 digtere og bedt dem om hver at invitere yderligere en digter efter eget valg. Et tilsigtet kontroltab. Der står et æble på en lille serviet på bordet foran mig.

¤ Inden aftenens præsentationsrunde og lille tale spiste vi middag i buffeten. Som jeg havde forestillet mig var de eneste andre i den store spisesal en flok japanere ved et langbord. Omgivelserne er fantastiske. Rasmus' og jeg har fået et værelse der vender ud mod fjorden og fjeldene. Hotellets fællesarealer minder om en kæmpe oslobåd. Var den live, den musik jeg hørte sive ud fra den halvmørke mørkerøde bar? Jeg tror jeg så et par danse vals.